چیتاگرام

در حال بارگذاری...

ثبت نام

خبرنامه - 9 اردیبهشت 1402

خبرنامه شماره دوازده | هفته دوم اردیبهشت 1402

1) خودران مخصوص سالمندان

از آنجایی که جمعیت جهان به سمت سالخوردگی پیش می‌رود و از طرفی دانشمندان در تلاش برای افزایش طول عمر انسان‌ها هستند؛ حمل و نقل افراد سالخورده به یک مسئله مهم و جدی تبدیل شده است. از همین جهت شرکت May Mobility با همکاری Via در حال راه‌اندازی اولین سرویس حمل و نقل خودران اختصاصی سالمندان را در آریزونا راه‌اندای هستند.

معرفی شرکت‌های ارائه دهنده سرویس

شرکت May Mobility در سال 2017 در ایالت میشیگان ایالات متحده تاسیس شد. این شرکت مدعی است که در حال ساخت بهترین سیستم خودران جهان است؛ و ماموریتش ایمن‌تر، سبزتر و آسان‌تر شدن حمل و نقل شهری است.

شرکت Via ، شرکت ارائه دهنده فناوری نرم‌افزاری در زمینه حمل و نقل است؛ که در سال 2012 تاسیس شد؛ و دفتر اصلی آن در نیویورک است.

جزئیات تکمیلی روبوتاکسی سالمندان

این سرویس توسط خودروهای Toyota Sienna Autono-MaaS که خودران سطح چهار هستند، ارائه خواهد شد. البته که این سطح از خودرانی نیاز به اپراتور و راننده انسانی ندارد؛ اما افرادی در این خودروها حضور خواهند داشت تا به دسترسی سالمندان کمک کرده و به سوالات آنان پاسخ دهند.

این سرویس در Sun City واقع در ایالت آریزونا ارائه می‌شود. این تاکسی‌های خودران از دوشنبه تا جمعه، از ساعت 7 صبح تا 5 بعد از ظهر فعالیت خواهند کرد.

 

2) کاهش ارزش سهام موبیل‌آی

موبیل‌آی (Mobileye) یک شرکت تولیدکننده تجهیزات فناوری رانندگی خودران است. این شرکت در سال 1999 تاسیس شد؛ و در سال 2017 توسط اینتل خریداری شد و سپس در سال 2022 سهام آن عرضه عمومی شد. اصلی‌ترین محصول این شرکت، پردازنده‌ EyeQ است که به صورت اختصاصی برای خودروهای خودران طراحی، تولید و استفاده می‌شود.

روز پنجشنبه (27 آوریل 2023) ارزش سهام  Mobileye Global Inc (MBLY.O) بیش از 30درصد کاهش یافت. گفته می‌شود علت این اتفاق به چین مربوط می‌شود. جایی که چین تصمیم گرفت به تسهیلات خرید خودروهای برقی و هوشمند پایان دهد. گفته می‌شود این اتفاق موجب کاهش تقاضا در چین شده است که درنهایت روی سهام این شرکت تاثیرگذاشته است.

همه‌ی این اتفاقات درحالیست که این شرکت در رقابت سختی با شرکت‌های انویدیا (Nvidia) و کوالکام (Qualcomm) است؛ و این رقبا در حال تلاش برای تصاحب جایگاه این شرکت هستند.

3) پیشرفته‌ترین فرمان دنیا

مروری بر یک فناوری

قابلیت خاص “حرکت خرچنگی” یا “Crab-Walking” یکبار در سال 2022 توسط هامر الکتریکی (HUMMER EV) ارائه شد و به داغ‌ترین اخبار این حوزه تبدیل شد. قابلیتی که فرمان چهارچرخه را فراهم کرد؛ که در آن چرخ‌های عقب قابلیت چرخش به اندازه زاویه چرخ‌های جلو را داشتند. این فناوری در این خودرو برای رانندگی در مسیر‌های آفرودی بسیار کارآمد است؛ جایی که خودرو می‌تواند مثلاً با زاویه 30 درجه از بین صخره‌ها عبور کند.

HUMMER EV 2022

تکنولوژی جدید هیوندای

به‌تازگی هیوندای طرح جدیدی در زمینه حرکت خرچنگی خودرو ارائه کرده است؛ که پیشرفته‌تر از فرمان چهارچرخه هامر الکتریکی است.

این سیستم که e-Corner نام دارد؛ این قابلیت را دارد که هر چهار چرخ به اندازه 90درجه چرخش داشته باشند. یعنی خودرو می‌تواند رو به شمال ایستاده باشد و به سمت شرق حرکت کند!
هیوندای فعلاً این فناوری را بر روی یک خودرو هیوندا IONIQ 5 پیاده‌سازی کرده است.

پارک موازی

این قابلیت که قبل‌تر به عنوان ویژگی خودروهای آینده شناخته می‌شد؛ هم اکنون وجود دارد. قابلیتی که با آن از پارک دوبل بی‌نیاز می‌شوید. کافیست کنار جای پارک توقف کنید،؛ چرخ‌ها را 90درجه بچرخانید و مستقیم در جای پارک قرار بگیرید.

پارک موازی

رهایی از بن‌بست

هنگامی که یک خودرو وارد بن‌بستی می‌شود؛ برای خروج از آن به سختی خواهد افتاد. اما با این فناوری، چرخ‌های جلو می‌توانند به سمت داخل بچرخند و چرخ‌های عقب به سمت بیرون بچرخند. در این حالت خودرو می‌تواند یک دور 360درجه‌ای درجا بزند! این قابلیتی است که هیوندا آن را “zero turn” نامیده است.

zero turn

3/5 - (2 امتیاز)

دسته‌ها

مشاهده بلاگ

نوشته های مرتبط

اخبار - 18 بهمن 1402

بازدید معاون علمی فناوری ریاست جمهوری از…

به گزارش رسانه چیتاگرام، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، دکتر دهقانی فیروزآبادی، روز چهارشنبه 18 بهم…

ادامه مطلب...

0 اشتراک گذاری

خبرنامه - 1 آذر 1402

مدیر کروز استعفا داد! روز یکشنبه 19 نوامبر مدیرعامل شرکت کروز جنرال موتورز، کایل وگت، یک روز پس از عذرخواهی از کارکنان شرک…

ادامه مطلب...

0 اشتراک گذاری