چیتاگرام

در حال بارگذاری...

ثبت نام

خبرنامه - 17 اردیبهشت 1402

خبرنامه شماره سیزده | هفته سوم اردیبهشت 1402

خبر اول) گسترش مساحت خدماتی ویمو

اخیراً شرکت وِیمو (Waymo) اعلام کرده است که اکنون تاکسی‌های خودران‌اش در سانفرانسیسکو و فونیکس خدمات ارائه می‌کنند. اکنون روبوتاکسی‌های این شرکت مساحتی معادل 180 مایل (466 کیلومتر مربع) را پوشش می‌دهند.

تست‌های رانندگی

از آنجایی که سانفرانسیسکو از نظر جغرافیایی شرایط خاص و متفاوتی دارد، همگام با این موضوع، این شرکت تست خودروهای خودران خود را هم در این مناطق افزایش داده؛ تا سریع‌تر به آینده مطلوب خود دست یابد.
در همین راستا، خدمات حمل و نقلی رایگان به کارمندان و مسافران برگزیده، از برنامه‌های این شرکت‌ها است.

وِیمو درمورد این تست‌ها گفته است که روبوتاکسی‌های این شرکت به طور متوسط هر هفته 10هزار سفر رایگان ارائه می‌کنند. نکته مهم درمورد این سفر ها این است که هیچ راننده‌ی انسانی حتی به عنوان راهنما در خودرو حضور ندارد و فقط مسافران در خودرو حضور دارند.

مدیر ارشد محصول (Chief Product Officer) این شرکت می‌گوید انتظار می‌رود ناوگان ویمو تا تابستان سال 2024، صدهزار سفر در هفته داشته باشد.

ویمو در کنار رقیبش!

به زودی با دریافت تاییده های رسمی، توسط ویمو و کروز، سانفرانسیسکو به اولین شهر ایالات متحده تبدیل می‌شود که دو سرویس‌دهنده تاکسی‌های خودران در آن حضور دارند؛ و ارائه خدمت می‌کنند.

 

خبر دوم) قوانین امنیت سایبری خودروهای هوشمند در چین

طبق اخبار منتشر شده چین در حال آماده‌سازی استانداردهای امنیت سایبری برای وسایل نقلیه هوشمند است.
طبق بیانیه ای که توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین منتشر شده است؛ حساسیت این استانداردهای پیشنهادی، بیشتر در زمینه سیستم‌های مدیریت خودرو، ارزیابی ریسک و تهدید، سوابق رانندگی خودران و ذخیره‌سازی اطلاعات شخصی می‌باشد. سازمان‌ها و مردم چین می‌توانند تا 5 ژوئیه، بازخورد خود نسبت به این استانداردهای پیشنهادی را ارائه کنند.

تشریح دو قانون مهم

یکی از قوانین پیشنهادی در این طرح، ممنوع کردن خودروهای هوشمند داخل کشور از انتقال مستقیم اطلاعات به خارج از کشور است. در همین جهت، برنامه‌ریزی‌هایی برای سوق دادن خودروسازان و ارائه‌دهندگان خدمات خودرانی به استفاده از خدمات ابری داخلی در چین در حال انجام است.

قانون دیگر، الزامی شدن استفاده خودروهای هوشمند از سیستم‌های ذخیره‌سازی داده‌‌ها است؛ تا پس از بروز حوادثی مانند تصادف، مسئولیت حادثه آسان‌تر مشخص شود.

خبر سوم) حادثه وِیمو این بار به خیر گذشت!

در جریان رشد فناوری‌های خودرانی؛ شرکت‌هایی که پیشگامان این جریان نوآورانه هستند، اتفاقات جدیدی را در مسیر تجربه می‌کنند. به طوری که در این چند سال اخیر که خودروهای خودران به صورت عملی‌ و گاهاً به‌صورت آزمایشی در خیابان‌ها حضور دارند، حوادث گوناگونی را تجربه کرده‌اند؛ که ساده‌ترین آنها مسدود کردن خیابان‌هاست.

میان این کمپانی‌ها، تقریباً می‌توان گفت کروز (Cruise) و ویمو (Waymo) پیشرو در این عرصه هستند و تجربیات تلخ این عرصه به‌نام این کمپانی‌ها ثبت می‌شود.

یکی از این خرابکاری‌ها که در شماره‌های قبلی خبرنامه‌ چیتاگرام، به آن پرداخته‌ایم، ماجرای درک نادرست خودران کروز از عملیات آتش‌نشانی بود؛ که درنهایت موجب شد این خودرو روی شلنگ آتش‌نشانی قرار بگیرد و عملیات را با مشکل مواجه کند. در ادامه این ماجرا یک مامور آتش نشانی برای متوقف کردن خودروی خودران اقدام به شکاندن شیشه آن کرده بود.

مسئله عدم توانایی تعامل خودران‌ها با ماموران پلیس، آتش‌نشانی و اورژانس به یک چالش بزرگ تبدیل شده است.

اخیراً در ویدویی که در فضای مجازی منتشر شده است؛ یک عملیات اطفاء حریق در حال انجام است. و در محیط عملیات، نیروهای پلیس مسیر را مسدود کرده‌اند تا خودروها وارد منطقه عملیاتی نشوند.
از قضا این بار هم یک روبوتاکسی وِیمو وارد چهاراه می‌شود. از آنجایی که یکی از ماموران پلیس در جریان اتفاقات مشابه هست، سریعاً یک منور (road flare) را از خودروی پلیس برداشته و جلوی روبوتاکسی روشن می‌کند. و خوشبختانه او موفق می‌شود!

در این ویدیو که مربوط به 9فوریه 2023 است، سخنان مامور پلیس به گوش می‌رسد که می‌گوید: “من به هوش‌مصنوعی اعتماد ندارم.”

در نهایت با هماهنگی‌های پلیس، خودرو از راه دور غیرفعال می‌شود. و همانطور که در انتهای ویدیو دیده می‌شود، شخصی در خودرو نشسته و آن را به محلی دیگر هدایت می‌کند.

 

سپاس از اینکه همراه چیتاگرام بودید!

5/5 - (1 امتیاز)

دسته‌ها

مشاهده بلاگ

نوشته های مرتبط

اخبار - 18 بهمن 1402

بازدید معاون علمی فناوری ریاست جمهوری از…

به گزارش رسانه چیتاگرام، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، دکتر دهقانی فیروزآبادی، روز چهارشنبه 18 بهم…

ادامه مطلب...

0 اشتراک گذاری

خبرنامه - 1 آذر 1402

مدیر کروز استعفا داد! روز یکشنبه 19 نوامبر مدیرعامل شرکت کروز جنرال موتورز، کایل وگت، یک روز پس از عذرخواهی از کارکنان شرک…

ادامه مطلب...

0 اشتراک گذاری