چیتاگرام

در حال بارگذاری...

ثبت نام

خبرنامه - 21 اسفند 1401

خبرنامه شماره شش | هفته چهارم اسفند ماه

رویداد ADAS DAY

رویداد فناورانه حمل‌و‌نقل پیشرفته ADAS DAY در روز یکشنبه 14 اسفند ماه با حضور متخصصین فعال در حوزه خودروهای هوشمند و با حضور دکتر علی پارسا، دبیرعلمی رویداد و مدیرعامل و بنیانگذار مرکز تحقیقاتی چیتا در آمفی تئاتر دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

 

این رویداد با هدف ایجاد شبکه‌ای از فعالان و ذینفعان حوزه حمل‌ونقل هوشمند به‌منظور شناسایی،جذب،توانمندسازی و معرفی نخبگان و تیم‌های فناور به صنایع مرتبط در جهت توسعه زیست‌بوم وسایل نقلیه هوشمند برگزار شد.

خداحافظی با تصادف با عابر پیاده

از زمانی که ایده‌هایی در زمینه خودروهای هوشمند و خودران مطرح شدند، دلایل متعددی برای توسعه این خودروها ارئه شدند که همواره یکی از مهمترین مزیت‌های این خودروها، کاهش میزان تصادفات و درنهایت کاهش آسیب‌های جانی حاصل از تصادفات خودرویی بوده است.

به طور کلی تصادفات خودرویی را می‌توان به دودسته تقسیم کرد: دسته اول، تصادف خودرو با خودرویی دیگر و دسته دوم، تصادف خودرو با عابر پیاده. و همچنین از نظر موقعیت مکانی تصادفات، می‌توان آنها را به دو دسته داخل محیط شهری و خارج از محیط شهری تقسیم کرد.

یکی از تصادفات شایعی که در محیط‌های داخل شهری رخ می‌دهد، هنگامی است که یک عابر پیاده قصد عبور از عرض خیابان را دارد و تصادف دقیقاً زمانی رخ می‌دهد که عابر پیاده برآورد نادرستی از فاصله زمانی با خودروها داشته باشد.

تاکنون بسیاری از شرکت‌های فعال در صنعت خودرو، راه حل های مفیدی برای جلوگیری از رخ‌دادن این‌گونه تصادفات ارائه کرده‌اند. که برای مثال می‌توان به سیستم ترمز اضطراری اشاره کرد؛ که با تشخیص موانع و عابرین پیاده از طریق سنسورهایی نظیر رادار، خودرو را متوقف کرده و مانع از برخورد می‌شود. اما این بار شرکت فورد نگاه متفاوتی به این مسئله داشته است.

پتنتی که فورد به تازگی ثبت کرده است، سعی در برقراری ارتباط با عابر پیاده دارد؛ به طوری که عابرپیاده بتواند از ایمن بودن یا نبودن عبور خود از خیابان مطلع شود و درصورت ایمن بودن، اقدام به عبور کند. طبق اطلاعات منتشر شده از سیستم جدید فورد، این سیستم درمورد یک چراغ جلو در خودرو است. عملکرد این سیستم به این شکل است که ابتدا خودرو به وسیله سنسورهای هوشمند خود، عابر پیاده را تشخیص داده و علاوه بر آن، مسیر احتمالی عبور آن را تشخیص می‌دهد. سپس فاصله زمانی تا عابر پیاده را تخمین می‌زند؛ درصورتی که فاصله ایمن باشد، چراغ جلوی تعبیه شده، به رنگ سبز درمی‌آید. رنگ سبز به این معناست که عابر، قبل از رسیدن خودرو می‌تواند عبور کند و خطری او را تهدید نمی‌کند. و درصورتی که فاصله خودرو تا عابر پیاده ناایمن باشد چراغ به رنگ قرمز درمی‌آید. به این معنا که عابر نباید عبور کند و عبور او خطرناک است.

نکته جالبی که درمورد این سیستم وجود دارد این است که این سیستم فقط به عابران پیاده محدود نمی‌شود و علاوه بر عابران پیاده، خودروها و یا دوچرخه سوارانی که از مسیرهای فرعی قصد عبور از مسیر اصلی را دارند می‌توانند از ایمن بودن عبور خود مطمئن شوند و سپس اقدام به عبور کنند.

درنهایت امیدواریم در آینده‌ای نزدیک، با درکنار هم قرار گرفتن سیستم‌های مختلف جلوگیری از تصادف، از پیش‌آمدن موقعیت تصادف جلوگیری شود و درصورت پیش‌آمدن موقعیت تصادف، قابلیت دفع خطر آسیب جانی وجود داشته باشد.

فرزند جدید تسلا

اخبار جدیدی که از تسلا در روزهای اخیر منتشر شده، خبر از فرزند جدید این شرکت می‌دهد. خودرویی که ایلان ماسک در کنفرانس مورگان استنلی که اخیراً برگزار شد از آن به عنوان عضو تازه‌وارد خانواده تسلا نام برد.

گفته می‌شود این خودرو از قابلیت رانندگی خودران تسلا پشتیبانی خواهد کرد و همچنین از نظر قیمت، خودرویی اقتصادی به‌حساب خواهد آمد. به طوری که قیمت آن حدود 25هزار دلار خواهد بود.

شاید انتظارها برای ارائه این خودرو توسط تسلا به سال 2024 مربوط شود؛ امّا با توجه به سابقه تسلا در به تعویق انداختن ارائه خودروهای جدیدش، احتمالاً ارائه این خودرو تا سال 2026 طول خواهد کشید.

سپاس از اینکه همراه چیتاگرام بودید!

5/5 - (1 امتیاز)

دسته‌ها

مشاهده بلاگ

نوشته های مرتبط

اخبار - 18 بهمن 1402

بازدید معاون علمی فناوری ریاست جمهوری از…

به گزارش رسانه چیتاگرام، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، دکتر دهقانی فیروزآبادی، روز چهارشنبه 18 بهم…

ادامه مطلب...

0 اشتراک گذاری

خبرنامه - 1 آذر 1402

مدیر کروز استعفا داد! روز یکشنبه 19 نوامبر مدیرعامل شرکت کروز جنرال موتورز، کایل وگت، یک روز پس از عذرخواهی از کارکنان شرک…

ادامه مطلب...

0 اشتراک گذاری