چیتاگرام

در حال بارگذاری...

ثبت نام

خبرنامه - 8 فروردین 1402

خبرنامه شماره هفت | هفته اول فروردین 1402

شاهکار جدید کروز

از زمانی که فعالیت‌هایی در زمینه خودروهای هوشمند و خودران آغاز شد تصویری از آینده‌ رویایی شکل گرفت که در آن خودروهای بدون راننده مسئولیت جابجایی افراد و کالاها را دارند. اما چندی نگذشت که با جدی‌تر شدن این فعالیت‌ها و پیش‌آمدن چالش‌هایی در این صنعت، برای بسیاری از افراد این تصویر رویایی به تصویری ترسناک تبدیل شد.

رانندگی خودران در شرایط عادی مرحله‌ای است که بسیاری از شرکت‌ها و فعالان به آن دست یافته‌اند؛ اما شرایط خاص و غیرقابل پیش‌بینی، عاملی است که بسیاری از شرکت‌ها را در این مسیر متوقف کرده و آن‌ها را مشغول خود کرده است. برای همین است که بسیاری از شرکت‌ها به نتایج قابل توجهی در خودرانی و هوشمندی رسیده‌‎اند، اما چون نمی‌توانند مسئولیت شرایط خاص و پیش‌بینی نشده را بپذیرند هنوز در سطوح پایین خودرانی باقی‌مانده اند. (برای آشنایی با سطوح خودرانی اینجا کلیک کنید)

شرکت کروز را می‌توان پیشرو ترین شرکت در زمینه خودروهای خودران دانست؛ چرا که تا کنون توانسته مجوز خودران سطح چهار را دریافت کند و طرح‌هایی برای سطح پنج نیز معرفی کرده است. اما همان‌طور که این شرکت افتخارات بیشتری کسب کرده است؛ شکست‌های گسترده‌ای را نیز تجربه کرده است و  فاجعه‌های ترافیکی که خودروهای خودران آن هر چند وقت یکبار در سطح شهر ایجاد کرده‌اند، موجی از ترس‌ها و نظرات منفی را به سوی این شرکت و به طور کلی خودروهای خودران به راه انداخته است.

اخیراً در طوفان‌هایی که در سانفرانسیسکو بوجود آمد، دو تاکسی خودران کروز فاجعه جدیدی آفریدند. گفته می‌شود طوفانی که اخیراً در سانفرانسیسکو اتفاق افتاد، موجب آسیب به درختان و سیم‌های برق در برخی مناطق شد؛ به طوری که نیروهای امدادی این مناطق را با نوارهای زرد خطر، مسدود کردند. چند ساعت بعد دو تاکسی خودران کروز وارد این منطقه می‌شوند و نمی‌توانند نوارهای زرد را تشخیص بدهند و به حرکت خود ادامه می‌دهند تا جایی که به سیم‌های آسیب‌دیده برق گیر می‌کنند و متوقف می‌شوند. نکته‌ای که در تصاویر مربوطه به وضوح دیده می‌شود شرایط آب‌هوایی بارانی است؛ که در زمان این حادثه کار این خودروها را در تشخیص و درک محیط دشوارتر کرده بود.

اگرچه این اتفاق برای کروز تازگی ندارد و به عنوان یک پیشرو در این صنعت بارها اتفاقات تلخ مشابه را تجربه کرده است. اما این‌بار کروز اعلام کرد که پس از این حادثه تیم‌هایی را برای کمک رسانی به خودروها اعزام کرد و خبر خوبی که کروز اعلام کرد این بود که خوشبختانه این خودروها مسافری نداشتند و خوشبختانه آسیبی به شخصی وارد نشده است.

 

بازار 10 میلیارد دلاری سنسور لایدار

در سالهای اخیر، گسترش و پررنگ‌تر شدن صنعت خودرانی وسایل نقلیه، باعث شده است بازار سنسورهایی که به حوزه نقشه‌برداری و نظارت مربوط می‌شوند، فعال‌تر شود.

نکته قابل توجه این است که صنعت خودرانی، فقط به وسایل نقلیه زمینی محدود نمی‌شود؛ بلکه شامل وسایل هوایی و دریایی نیز می‌شود و حتی مفهوم خودرانی در بین وسایل نقلیه هوایی، قدمت بیشتری دارد.

پیشرفت‌های خودرانی، پیشرفت‌های وسیعی در صنعت سنسورها به همراه داشته است؛ به طوری که پیش‌بینی‌ می‌شود بازار سنسور لایدار تا سال 2032 به 10 میلیارد دلار برسد.

البته این صنعت چالش‌هایی دارد که می‌تواند این رشد را محدود ‌کند. برای مثال درمورد سنسورهای لایدار، چالش ناسازگاری سیستم‌های نرم‌افزاری با سخت‌افزارهای نسل بعدی وجود دارد به طوری که بررسی‌ها ناسازگاری مجموعه نرم‌افزاری فعلی، با فناوری‌های نسل بعدی مانند سیستم‌های لایدار حالت جامد را نشان می‌دهد؛ بنابراین موضوعات این چنینی گسترش و رشد این بازار را تا حدی محدود می‌کند.

و اما دلایل اصلی رشد بازار سنسورهای لایدار:

  • تقاضای رو به رشد برای تصویربرداری سه بعدی.
  • افزایش تقاضا برای نقشه برداری.
  • افزایش پذیرش در بین برنامه‌های کاربردی محیط زیست و دولتی.
  • ظهور فناوری لایدار حالت جامد.
  • نفوذ فزاینده سنسورهای لایدار در پهپادها و در بخش خودرو.

آپولو در خیابان‌های چین

ماجرای پروژه آپولو (آپولونگ به چینی)، داستان یک خودروی خودران است که بایدو، کینگ‌لانگ و مجموعه‌ای متشکل از بیش‌از 40 شرکت مشغول توسعه آن هستند.

بایدو از سال 2013 فناوری رانندگی خودران را توسعه داده است و بیش از 50 میلیون کیلومتر مسافت پیموده شده آزمایشی را در رانندگی خودکار سطح 4 به انجام رسانیده است.

طبق اخبار منتشر شده، اخیرا آپولو تأییدیه‌ای دریافت کرده است تا جزو اولین شرکت‌هایی باشد که خودروهای کاملاً خودران را در شانگهای، بزرگترین شهر چین آزمایش می‌کند.

علاوه بر این، با این مجوزها، آپولو در مجموع 10 خودروی کاملاً خودران را در منطقه توسعه اقتصادی پکن یعنی منطقه ییژوانگ مستقر خواهد کرد. (ییژوانگ یکی از مراکز فعال رانندگی خودران در چین است.) آپولو گو (Apollo Go)، پلتفرم خدمات وسیله نقلیه خودران بایدو، در حال حاضر به طور متوسط بیش از 20 سفر برای هر وسیله نقلیه در روز در منطقه ارائه می‌دهد.

 

سپاس از اینکه تا اینجا همراه چیتاگرام بودید!

5/5 - (2 امتیاز)

دسته‌ها

مشاهده بلاگ

نوشته های مرتبط

اخبار - 18 بهمن 1402

بازدید معاون علمی فناوری ریاست جمهوری از…

به گزارش رسانه چیتاگرام، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، دکتر دهقانی فیروزآبادی، روز چهارشنبه 18 بهم…

ادامه مطلب...

0 اشتراک گذاری

خبرنامه - 1 آذر 1402

مدیر کروز استعفا داد! روز یکشنبه 19 نوامبر مدیرعامل شرکت کروز جنرال موتورز، کایل وگت، یک روز پس از عذرخواهی از کارکنان شرک…

ادامه مطلب...

0 اشتراک گذاری