چیتاگرام

در حال بارگذاری...

ثبت نام

خبرنامه - 13 اسفند 1401

خبرنامه شماره پنج | هفته سوم اسفند ماه

چه خبر از سطح چهار مرسدس بنز؟

چند ماه پیش بود که مرسدس بنز اعلام کرد که توانسته است استاندارد سطح سه خودرانی انجمن بین‌المللی مهندسین خودرو (SAE) شده است. در سطح سه خودرانی، سیستم هوشمند خودران قادر است با نظارت راننده، کاملاً مستقل، خودرو را هدایت کند؛ اما راننده باید هشیار باشد تا درصورت اعلام ناتوانی هدایت خودرو، راننده هدایت و کنترل را در دست گیرد.

در سطح پیشرفته‌تر، در سطح چهار، خودرو قادر است در مناطق و شرایط تعیین شده، بدون وجود راننده انسانی، رانندگی کند. در نهایت در سطح پنج، خودرو هیچگونه فرمان و پدالی برای کنترل و ودخالت راننده انسانی ندارد؛ که این به معنای رانندگی کاملاً خودران است.

در حال حاضر، اغلب خودروهایی مانند تسلا که به عنوان خودروی کاملاً خودران معرفی می‌شوند، فقط موفق به دریافت مجوز سطح دو رانندگی خودران شده‌اند. این ماجرا باعث شده است آینده سطوح بالاترِ خودرانی، دور به نظر برسد.

مارکوس شافر، مدیر ارشد فناوری مرسدس بنز اخیراً در مصاحبه‌ای گفته است که خودرانی سطح چهار، تا سال 2030 قابل دست‌یابی است. او همچنان آینده خودروهای سطح چهار را به صورت “مالکیت-خصوصی” پیش‌بینی کرد؛ این به این معناست که خودروهای شخصی قابلیت خودران سطح چهار را خواهند داشت و این قابلیت منحصر به خودروهای عمومی نخواهد بود.

مدیر ارشد فناوری مرسدس بنز درمورد برنامه‌های نزدیک‌تر این شرکت، تایید کرد که مرسدس پس از ایالات متحده، راهی چین خواهد شد تا خودران‌های بازار چین به خصوص تسلا را به چالش بکشد.

 

فورد دوباره به میدان آمد

فورد در چند روز گذشته، واحد جدیدی برای توسعه فناوری‎های رانندگی خودران برای خودروهای خودش راه اندازی کرد. نام این واحد “Latitude AI” است و یک زیرمجموعه برای فورد به حساب می‌آید.

اکتبر سال پیش (2022) بود که فورد، Argo AI را منحل کرد؛ Argo AI که توسط فورد و فولکس‌ واگن حمایت می‌شد، بر توسعه فناوری‌ رانندگی خودران سطح چهار فعالیت می‌کرد. طبق گفته‌های مدیران فورد، علت از بین رفتن آرگو اِی‌آی، چالش‌ها و هزینه‌های عظیم آن بود؛ و از طرفی گفته می‌شود این شرکت برای تکمیل فعالیت‌هایش به بیش از 5 سال و میلیاردها دلار سرمایه نیاز داشت.

با احداث “Latitude AI” توسط فورد، قرار است این واحد بر روی توسعه فناوری های بالاتر از سطح دو فعالیت کند و این توسعه، از توسعه سیستم Bluecruise آغاز خواهد شد. سیستم Bluecruise ، سیستم رانندگی هوشمند فورد است که امکان رانندگی بدون دست (hands-free driving) را در بزرگراه‌های تعیین شده که شامل 130هزار مایل از جاده‌های آمریکای شمالی می‌شود، را فراهم می‌کند. با قرار گرفتن خودرو در این بزرگراه‌ها که فورد به آنها مناطق آبی می‌گوید، اعلان Bluecruise در صفحه نمایش پشت فرمان نمایش داده می‌شود و راننده می‌تواند دست‌هایش را از روی فرمان بردارد.

 

اتوبوس خودران در انگلستان

شرکت FirstBus دومین خدمات دهنده اتوبوس منطقه‌ای در انگلستان است. طبق اخبار، این شرکت از دوم مارس 2023 در آکسفوردشایر انگلستان خدمات اتوبوس‌های خودران خود را آغاز کرده است.

این اتوبوس 15 نفره‌ که اولین اتوبوس خودران بدون آلاینده در انگلستان است، در اطراف پارک میلتون خدمت رسانی می‌کند. این منطقه محل استقرار بیش از 250 شرکت است و از این طریق این شرکت به 9000 کارمند در شش روز هفته از ساعت 07:00 تا 18:30 خدمت رسانی می‌کند.

البته این اتوبوس به سطح قابل اطمینان کاملاً خودران نرسیده و همواره یک راننده ایمنی در اتوبوس حضور دارد.

 

 

  پتنت جالب فورد

یکی از چالش‌های فروش اقساطی خودرو، مشکلات پرداخت به موقع اقساط است. تاکنون اقدام اصلی شرکت‌ها دربرابر خریدارانی که اقساطشان را به موقع پرداخت نمی‌کنند، ایجاد محدودیت‌های قانونی و مالی بوده است. اما به‌تازگی فورد پتنت جدیدی ثبت کرده است که امکانات جدیدی را برای فروش اقساطی خودرو فراهم می‌کند.

پتنت جدید فورد هم در زمینه اعمال محدودیت برای خریدار خودرو است و هم مهمتر از آن در زمینه بازپس‌گیری خودرو است.

طبق این پتنت، درصورتی که خریدار، اقساط را در زمان مناسب پرداخت نکند و به تاخیر بیندازد، شرکت فروشنده برای هشدار به خریدار می‌تواند به تدریج امکانات خودرو هوشمند را غیرفعال کند و از طریق ایجاد ناراحتی برای دارنده خودرو او را مجبور به پرداخت کند. مثلاً کولر و سیستم صوتی خودرو را غیرفعال کند؛ از طریق سیستم صوتی هشداری پخش کند؛ و اگر این اقدامات تاثیری نداشت، می‌تواند پدال گاز و ترمز و فرمان خودرو را قفل کند؛ و اگر این موارد تاثیری نداشت، درنهایت درب های خودرو را قفل کند.

این موارد برای خودروهای هوشمند و متصل بود؛ امّا اگر خودرو، خودران باشد ماجرا جالب‌تر می‌شود. اگر خریدار پس از اقدامات اولیه، مجدداً پرداخت اقساط را به تاخیر بیندازد، فروشنده اقدام به بازپس‌گیری خودرو می‌کند. اما بدون هیچگونه دردسری! خودرو خودران بدون اجازه و دخالت خریدار به صورت خودران به سمت محل بازپس‌گیری خودرو حرکت می‌کند!

 

سپاس از اینکه همراه خبرنامه چیتاگرام بودید!

5/5 - (2 امتیاز)

دسته‌ها

مشاهده بلاگ

نوشته های مرتبط

اخبار - 18 بهمن 1402

بازدید معاون علمی فناوری ریاست جمهوری از…

به گزارش رسانه چیتاگرام، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، دکتر دهقانی فیروزآبادی، روز چهارشنبه 18 بهم…

ادامه مطلب...

0 اشتراک گذاری

خبرنامه - 1 آذر 1402

مدیر کروز استعفا داد! روز یکشنبه 19 نوامبر مدیرعامل شرکت کروز جنرال موتورز، کایل وگت، یک روز پس از عذرخواهی از کارکنان شرک…

ادامه مطلب...

0 اشتراک گذاری