چیتاگرام

در حال بارگذاری...

ثبت نام

خبرنامه - 5 اردیبهشت 1402

خبرنامه شماره یازده | هفته اول اردیبهشت 1402

تبرئه‌شدن تسلا

در دهه اخیر با اضافه شدن فناوری‌های هوشمند خودرانی به خودروها، اتفاقات و چالش‌های جدیدی مطرح شده‌اند. که در نهایت این اتفاقات باعث شده‌اند مراجع قانونی نسبت به این فناوری‌ها سخت‌گیرانه عمل کنند.

اگرچه کمپانی‌های ارائه دهنده این تکنولوژی در تبلیغات خود، سیستم‌های خود را خودران و حتی کاملاً خودران نامگذاری می‌کنند؛ اما در عمل معتقدند درحال حاضر آنها فقط یک دستیار راننده به حساب می‌آیند.

عقیده‌ منتقدان خودرانی

با وجود اینکه هنوز این فناوری‌ به مرحله نهایی خود، یعنی خودران کامل نرسیده است؛ افراد مشتاقند سیستم کمک راننده خودرویشان را فعال کنند؛ و پشت فرمان به کارهای شخصی‌شان بپردازند.
این درحالیست که خودروی آنها نهایتاً “قابلیت رانندگی خودران با نظارت راننده” را داراست!

منتقدان فناوری‌های خودرانی معتقدند درحال حاضر این سیستم‌ها احساس امنیت کاذب ایجاد می‌کنند؛ که درنهایت خطرآفرین می‌شوند. از همین جهت معتقدند بهتر است این فناوری‌ها به حد قابل اعتمادی برسند؛ سپس به صورت عمومی عرضه شوند.

حادثه تصادف خودروی تسلا

تا کنون موارد بسیاری اتفاق افتاده است که رانندگان بیش از حد به این فناوری اعتماد داشته‌اند؛ که درنهایت جان‌شان را از دست داده‌اند و یا به شدت آسیب دیده‌ اند.

تسلا مدل اِس 2016

حوالی سال 2020 فردی به نام “جاستین هسو” در خودروی تسلا مدل S (نسخه سال 2016) در حال عبور از بزرگراه با استفاده از اتوپایلوت تسلا بود؛ که ناگهان خودرو به سمت راست منحرف می‌شود؛ و با دیواره بتنی کنار جاده برخورد می‌کند.
در نتیجه‌ی این برخورد، کیسه‌هوا به شدت با صورت او برخورد می‌کند؛ و موجب شکستگی فک او می‌شود.

شکایت از تسلا

در ادامه این فرد از تسلا شکایت کرده بود. طبق شکایت “جاستین هسو” او تحت سه عمل جراحی قرار گرفته بود؛ و این تصادف علاوه بر شکستگی فک، موجب شکستگی دندان‌ها، دست‌ها و پاهایش شده بود. او با این شکایت، درخواست سه میلیون دلار خسارت کرده بود.

نهایتاً در روز جمعه 21 آوریل 2023 (یکم اردبیهشت 1402) هیئت منصفه به نفع تسلا رای داد.
هیئت منصفه، در طول سه هفته توضیحات سه مهندس تسلا را شنیدند؛ و با توجه به توضیحات آنان رای دادند.

مهندسان تسلا تاکید کردند که سیستم اتوپایلوت این خودرو فقط یک دستیار کمک راننده بوده؛ و نه یک سیستم کاملاً خودران. درنهایت راننده می‌بایست همواره حواسش به رانندگی سیستم می‌بوده و اتوپایلوت هیچگونه مسئولیتی نداشته است.

گفته می‌شود در پی این اتفاق، ارزش سهام تسلا 1.3درصد افزایش یافت.

پلیس و تاکسی خودران ویمو

مرور یک خبر قدیمی…

تقریباً یک سال پیش بود که ماجرای پلیس سانفرانسیسکو و روبوتاکسی کروز، به داغ‌ترین خبر این حوزه تبدیل شد. در این اتفاق، در یکی از شب‌های سانفرانسیسکو، پلیس خودرویی در حال حرکت با چراغ‌های خاموش را می‌بیند؛ سپس او را متوقف می‌کند.
هنگامی که پلیس از خودرویش پیاده می‌شود؛ بسیار متعجب می‌شود. زیرا هیچ‌کس در خودرو نبود!


سپس پلیس با پشتیبانی شرکت کروز تماس می‌گیرد و مشکل را پیگیری می‌کند.

اتفاق جدید ویمو

روز 16 آوریل 2023 (27 فروردین 1402) اتفاقی برای یکی از روبوتاکسی‌های ویمو رخ داد؛ که از موارد خاص این حوزه به شمار می‌رود.

طبق ویدیویی که “Johnny Romano” در صفحه تیک‌تاک اش منتشر کرده است؛ یک مامور پلیس در فینکس سعی دارد این خودروی خودران را راهنمایی کند تا به مسیر درستش بازگردد.
اما اتفاق جالبی که افتاد این بود که خودرو هیچ راننده انسانی‌ای نداشته؛ و از طرفی هم این خودرو حرکات پلیس را درک نمی‌کرده. این اتفاق باعث خنده مسافران این تاکسی خودران شده بود.

چیزی که از ویدیو به نظر می‌رسد این است که خودرو از مسیر خود خارج شده؛ و وارد لاین طرف مقابل شده است. در نهایت ماموری که از طرف مقابل با موتور می‌آید، از موتورش پیاده می‌شود و تلاش می‌کند این خودرو را راهنمایی کند.

گفته می‌شود پس از تعامل 90 ثانیه‌ای مامور پلیس با این خودروی خودران، در نهایت خودرو موفق به مسیر درست خود باز گشته است.

 

سپاس از اینکه همراه چیتاگرام بودید!

5/5 - (1 امتیاز)

دسته‌ها

مشاهده بلاگ

نوشته های مرتبط

اخبار - 18 بهمن 1402

بازدید معاون علمی فناوری ریاست جمهوری از…

به گزارش رسانه چیتاگرام، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، دکتر دهقانی فیروزآبادی، روز چهارشنبه 18 بهم…

ادامه مطلب...

0 اشتراک گذاری

خبرنامه - 1 آذر 1402

مدیر کروز استعفا داد! روز یکشنبه 19 نوامبر مدیرعامل شرکت کروز جنرال موتورز، کایل وگت، یک روز پس از عذرخواهی از کارکنان شرک…

ادامه مطلب...

0 اشتراک گذاری