چیتاگرام

در حال بارگذاری...

ثبت نام

خبرنامه - 22 بهمن 1401

شماره دو | هفته چهارم بهمن ماه

به‌روزرسانی خبرساز بی‌ام‌و

بی‌ام‌و از سال 2019 هرساله به‌روزرسانی های نرم‌افزاری رایگانی را برای iDrive خود منتشر می‌کند؛ که از طریق این به‌روزرسانی، سیستم های اطلاعات سرگرمی، رانندگی هوشمند، راحتی و ایمنی خودرو به روزشده و امکانات بهتری ارائه می‌کنند.
اخیراً یک دستگاه BMW i4 در هنگام به‌روزرسانی سیستم هوشمند خود، خطای عجیبی نشان داده که این روزها خبرساز شده است. طبق توئیتی که از مالک این خودرو منتشر شده است، این خودرو در هنگام آپدیت از طریق هشداری اعلام کرده است که به علت اینکه خودرو در سراشیبی است، نمی‌تواند فرآیند به‌روزرسانی را انجام دهد.


سوالی که بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی را درگیر خود کرده است این بوده که این خودرو چگونه متوجه سراشیبی شده است؟ از همین رو این خودروساز آلمانی برای رفع ابهامات اعلام کرده است که این خودرو مجهز به حسگرهای زاویه، شیب و حتی شتاب مثبت و منفی است. همچنین در توضیح این خطای به‌ظاهر عجیب گفته است که علت این خطا، جلوگیری از اتفاقات ناگوار احتمالی است.
از آنجایی که سیستم های نرم‌افزاری در هنگام به‌روزرسانی برای مدتی از دسترس خارج می‌شوند ممکن است در سراشیبی بودن خودرو، شرایطی ایجاد کند که خودرو به کمک سیستم نرم‌افزاری‌اش نیاز داشته باشد و در دسترس نبودن آن، حوادثی بیافریند.
به‌روزرسانی بی‌ام‌و علاوه بر زاویه محل پارک، شرایط دیگری نیز لازم دارد که برای مثال یکی از آنها خاموش بودن موتور خودرو است.

 

خودروهای الکتریکی لیتیومی؛ ناجی یا قاتل؟

لیتیوم مهم‌ترین عنصر باتری خودروهای الکتریکی است؛ از همین جهت به دلیل افزایش تقاضای خودروهای الکتریکی، استخراج لیتیوم هم افزایش یافته است. طبق گفته های آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، جهان ممکن است تا سال 2025 با کمبود لیتیوم مواجه شود. از همین جهت کارشناسان معتقدند تصورات درمورد خودروهای الکتریکی کاملاً برعکس است؛ و خودروهای الکتریکی باعث آسیب های بیشتر به محیط زیست می‌شوند.

این آسیب بزرگ به فرآیند استخرج لیتیوم مربوط می‌شود؛ جایی که برای استخراج هر تن لیتیوم به 1.9 میلیون لیتر آب نیاز است. در سال 2019 گزارشی توسط موسسه BePe  (Bienaventuradors de Pobres) منتشر شد که نگرانی اصلی استخراج لیتیوم را، آب معرفی کرد. این تنها آسیب این فرآیند نیست و علاوه بر آن، پسماندهای سمی ناشی از این عملیات هستند که می‌توانند آب ها را آلوده کنند. به طوری که ساکنان بومی شیلی که منابع غنی از لیتیوم دارد از مشکل شور شدن آب های شیرین رنج می‌برند.

علاوه بر همه این موارد، فرآیند استخراج لیتیوم، به طور قابل توجهی رد پای کربن را در کره زمین افزایش می‌دهد. با وجود همه این موارد هنوز بسیاری معتقدند راه حل کلیدی آلودگی هوا خودروهای الکتریکی هستند.

درنهایت به طور کلی آسیب های استخراج لیتیوم را می‌توان تخریب خاک، کمبود آب، از بین رفتن تنوع زیستی، آسیب به عملکرد اکوسیستم و افزایش گرمایش جهانی نام برد.

مزارع (حوضچه‌های) لیتیوم Soquimich در صحرای آتاکاما در شمال َشیلی

یکی از تصاویر زیبا در ارتباط با لیتیوم، مزارع آن هستند؛ رنگ های زیبای مزارع لیتیوم یا حوضچه های لیتیوم به دلیل غلظت های مختلف کربنات لیتیوم است که در حالت رقیق رنگ آن فیروزه‌ای و در حالت غلیظ، رنگ آن زرد است. در سال 2015 مقاله ای در New Scientist این تصویر را با عنوان “مناظر زیبایی که باتری‌ها در آن متولد می‌شوند” توصیف کرد.

5/5 - (2 امتیاز)

دسته‌ها

مشاهده بلاگ

نوشته های مرتبط

اخبار - 18 بهمن 1402

بازدید معاون علمی فناوری ریاست جمهوری از…

به گزارش رسانه چیتاگرام، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، دکتر دهقانی فیروزآبادی، روز چهارشنبه 18 بهم…

ادامه مطلب...

0 اشتراک گذاری

خبرنامه - 1 آذر 1402

مدیر کروز استعفا داد! روز یکشنبه 19 نوامبر مدیرعامل شرکت کروز جنرال موتورز، کایل وگت، یک روز پس از عذرخواهی از کارکنان شرک…

ادامه مطلب...

0 اشتراک گذاری