چیتاگرام

در حال بارگذاری...

ثبت نام

خبرنامه - 15 بهمن 1401

شماره یک | هفته سوم بهمن ماه

رقابت مرسدس بنز و تسلا؛ برنده کیست؟

 

 

اخیرا مرسدس بنز اعلام کرده است که سیستم خودران جدیدش از نظر خودرانی قابلیت های سطح بالاتری از سیستم خودران تسلا دارد.

طبق گفته های این خودروساز آلمانی، سیستم Drive Pilot آن موفق به کسب استاندارد خودرانی SAE Level 3 شده است. استانداردهای سطوح خودرانی که از انجمن بین‌المللی مهندسان خودرو (SAE International) صادر می‌شوند، پنج سطح خودرانی از سطح صفر (بدون خودرانی) تا سطح پنج (کاملاً خودران) را شامل می‌شوند که تا پیش از این پیشرفته‌ترین خودران ها در ایالات متحده، من جمله تسلا، موفق به کسب سطح دو شده بودند.

در سطح سه، خودرو بیشتر مواقع رانندگی را برعهده دارد اما با حضور راننده انسانی؛ زیرا هر لحظه ممکن است شرایطی به وجود بیاید که سیستم خودران سطح 3 قادر به رانندگی خودران نباشد و رانندگی را به راننده بسپارد؛ که اصطلاحاً به این اتفاق، فرایند Take-Over در خودروهای خودران شرطی (سطح 3) گفته می‌شود. SAE Level 3 به خودرو اجازه می دهد تا به طور کامل مسئولیت رانندگی را بر عهده بگیرد؛ اما در برخی شرایط ممکن است نیاز به مداخله انسانی داشته باشد.

اکنون با این اعلامیه، مرسدس بنز از تسلا که دارای رانندگی خودکار سطح 2 SAE است پیشی گرفته است. رئیس و مدیرعامل مرسدس بنز ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای علت این موفقیت را تعهد تزلزل ناپذیر مرسدس بنز به نوآوری دانست و گفت: “همین تعهد است که مرسدس بنز را به سمت این موفقیت‌ها هدایت می‌کند. این یک لحظه بسیار پرافتخار برای همه است؛ و این دستاورد بزرگ را به عنوان اولین شرکت خودروسازی که گواهینامه رانندگی خودکار مشروط سطح 3 را در بازار ایالات متحده دریافت کرده است، باید جشن گرفت.”

طبق گفته‌های این شرکت، این ویژگی به عنوان یک آپشن برای مدل‌های S کلاس و EQs سدان 2024 در دسترس خواهد بود. هنوز اطلاعات دقیقی از قیمت این سیستم در دست نیست؛ اما به گزارش اتو نیوز اروپا، این سیستم در کلاس S در آلمان 5300 دلار  و در مدل EQS حدود 8000 دلار قیمت خواهد داشت.

نکته مهم درباره سیستم Drive Pilot این است که این سیستم به شرایط خاصی محدود شده است؛ به طوری که فقط مجاز است تا حداکثر 40 مایل بر ساعت (تقریباً 65 کیلومتر بر ساعت) را به صورت خودران رانندگی کند و علت این مسئله این است این سیستم فقط در این محدوده می‌تواند مسئولیت رانندگی در جاده را بر عهده بگیرد.

تاثیر خودروهای خودران بر ردپای کربن

سوال مهمی که در ابتدای بحث به‌وجود می‌آید این است که سیستم های رایانه‌ای چگونه می‌توانند گازهای گلخانه‌ای منتشر کنند؟ پاسخ این سوال، به نحوه تولید برق در سراسر جهان مربوط می‌شود؛ از آنجایی که بیشتر برق جهان از طریق سوخت های فسیلی تامین می‌شود، در نتیجه انرژی مورد نیاز سیستم های قدرتمند رایانه‌ای هم بیشتر از همین طریق تامین می‌شود و در نهایت هرچه برق بیشتری مصرف شود، ردپای کربن هم بیشتر می‌شود. مگر اینکه انرژی مورد نیاز، از منابع تجدیدپذیر تامین شود.

اگر روند فعلی اصلاح نشود؛ در آینده، انرژی مورد نیاز سیستم‌های قدرتمند رایانه‌ای خودروهای خودران در سراسر جهان، می‌تواند به اندازه تمام دیتاسنترهای دنیای امروز، موجب انتشار گازهای گلخانه‌ای شود.

براساس گزارش‌ها، دیتاسنتر های جهان در حال حاضر حدود 0.3 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهانی را تشکیل می‌دهند که این مقدار تقریباً به اندازه میزان کربن تولیدی سالانه کشور آرژانتین است.

محققان و پژوهشگران MIT برای بررسی میزان گازهای گلخانه‌ای که وسایل نقلیه خودران تولید می‌کنند، یک مدل آماری ارائه کردند. بررسی های آنان نشان داد که اگر 1 میلیارد وسیله نقلیه خودران، که هر یک به مدت یک ساعت در روز با سیستم رایانه‌ای 840 وات رانندگی کنند، مجموعاً به اندازه همه دیتاسنتر های فعلی جهان انرژی مصرف می‌کنند.

البته این بررسی فقط یک تخمین است و قطعیت کمی دارد؛ زیرا برخی از افراد ممکن است زمان بیشتری را صرف جابجایی با وسیله خودران کنند. اما تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که زمان صرف شده برای جابجایی با یک خودروی خودران ممکن است کاهش یابد زیرا الگوریتم‌ها می‌توانند مسیرهای بهینه‌ای را پیدا کنند که افراد را سریع‌تر به مقصد برساند.

در بررسی های دقیق‌تر، آنها حجم کار یک الگوریتم محبوب برای وسایل نقلیه خودران را مدل‌سازی کردند که به عنوان یک شبکه عصبی عمیق چند وظیفه‌ای شناخته می‌شود؛ زیرا می‌تواند بسیاری از وظایف را همزمان انجام دهد. آنها بررسی کردند که اگر این شبکه عصبی عمیق به طور همزمان بسیاری از ورودی های با وضوح بالا را از چندین دوربین با نرخ فریم بالا پردازش کند، چقدر انرژی مصرف می‌کند.

نتیجه این تحقیق نشان داد به عنوان مثال، اگر یک وسیله نقلیه خودران دارای 10 شبکه عصبی عمیق باشد که تصاویر 10 دوربین را پردازش می‌کند و آن وسیله نقلیه یک ساعت در روز رانندگی می‌کند، هر روز 21.6 میلیون استنتاج می‌کند. یک میلیارد وسیله نقلیه، 21.6 کوادریلیون استنتاج می کنند. برای درک این موضوع، جالب است بدانید همه دیتاسنترهای فیس بوک در سراسر جهان روزانه درمقیاس چند تریلیون استنتاج می کنند (1 کوادریلیون برابر با 1000 تریلیون).

درنهایت محققان دریافتند که برای تحت کنترل نگه‌داشتن گازهای گلخانه‌ای، هر وسیله نقلیه خودران برای محاسبات، نیاز به مصرف کمتر از 1.2 کیلووات انرژی دارد. برای اینکه این امر امکان پذیر باشد، سخت‌افزار محاسباتی باید با سرعت قابل توجهی کارآمدتر شود به طوری‌که هر 1.1 سال کارایی آن دو برابر شود.

 

مزاحمت روبوتاکسی ها به ماموران آتش‌نشانی!

برای برخی از ساکنان سانفرانسیسکو، آینده رویایی رانندگی هوشمند تقریباً محقق شده است. شرکت Cruise و Waymo این امکان را به آنها می‌دهند تا از طریق اپلیکیشن، از خدمات تاکسی خودران استفاده کنند. اما برخی از کاربران این تاکسی‌ها شاید بیش از حد با این فناوری راحت شده اند!

در نامه ای که اخیراً به مراجع قانونی کالیفرنیا ارسال شد؛ آژانس های شهری شکایت کردند که سه بار در یک ماه، کارکنان کروز پس از اینکه مسافر یکی از تاکسی های خودران به سیستم هوشمند خودرو بازخوردی نداده بود، با خدمات اورژانسی تماس گرفتند. هر بار پلیس و آتش نشانان به محل حادثه هجوم آوردند؛ اما هر بار با “مسافری که در تاکسی خودران به خواب رفته بود” روبرو شدند.

در نامه این آژانس ها شکایت شده است که این حوادث باعث هدر رفتن پول عمومی شده و موجب فاصله گرفتن ماموران خدمات اضطراری از افراد نیازمند واقعی شده است.

یک حادثه در ژوئن سال گذشته رخ داد، درست چند روز پس از آن که کروز از سمت ایالت اجازه دریافت کرد تا مسافران را در شهر سوار کند. در نامه آمده است که یکی از روبوتاکسی‌های این شرکت از روی شلنگ آتش نشانی در حال استفاده در یک صحنه آتش‌سوزی عبور کرد؛ اقدامی که می‌توانست به شدت به ماموریت آتش‌نشانان آسیب برساند.

در حادثه دوم، که اخیراً اتفاق افتاد؛ گفته می‌شود که آتش‌نشانانی که در یک آتش‌سوزی بزرگ درحال انجام ماموریت بودند، یک خودروی کروز بدون راننده را دیدند که به آنها نزدیک می‌شد. آن‌ها تلاش‌ کردند نگذارند روبوتاکسی کروز از روی شلنگ‌ها عبور کند؛ اما آنها به راحتی نتوانستند روبوتاکسی را متوقف کنند. آنها درنهایت با شکستن شیشه جلوی تاکسی خودران، موفق به متوقف کردن آن شدند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی سانفرانسیسکو علاوه بر تایید این دو حادثه گفت: “در آخرین مورد تقریباً دو دقیقه طول کشید تا خودروی خودران متوقف شود.” از طرفی سخنگوی کروز می‌گوید تا زمانی که یک آتش‌نشان شیشه‌اش را شکست، خودرو ساکن بود.

تابستان گذشته، مجله WIRED گزارش داد که قطعی ارتباط ناوگان باعث یخ زدن خودروهای کروز در جاده‌های عمومی شده است و یکی از کارکنان کروز به‌طور ناشناس نامه‌ای به کمیسیون خدمات عمومی ارسال کرده است مبنی بر اینکه خودروهای این شرکت برای فعالیت در جاده‌های عمومی آماده نیستند.

2.5/5 - (2 امتیاز)

دسته‌ها

مشاهده بلاگ

نوشته های مرتبط

اخبار - 18 بهمن 1402

بازدید معاون علمی فناوری ریاست جمهوری از…

به گزارش رسانه چیتاگرام، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، دکتر دهقانی فیروزآبادی، روز چهارشنبه 18 بهم…

ادامه مطلب...

0 اشتراک گذاری

خبرنامه - 1 آذر 1402

مدیر کروز استعفا داد! روز یکشنبه 19 نوامبر مدیرعامل شرکت کروز جنرال موتورز، کایل وگت، یک روز پس از عذرخواهی از کارکنان شرک…

ادامه مطلب...

0 اشتراک گذاری