چیتاگرام

در حال بارگذاری...

ثبت نام

خبرنامه - 7 آبان 1402

خبرنامه شماره بیست | هفته اول آبان‌ماه 1402

1) روبوتاکسی‌های کروز کنار گذاشته شدند!

تنها دو ماه پس از اینکه مسئولین دولتی کالیفرنیا چراغ سبز برای فعالیت خودروهای خودران کروز در شهر نشان دادند؛ یک تصادف وحشتناک با یکی از خودروهای خودران کروز، بحث مهمی در مورد آمادگی این خودروهای خودران در جاده های عمومی به وجود آمد. این تصادف که در آن روبوتاکسی کروز یک عابر پیاده را به شدت مجروح کرد؛ سؤالاتی را در مورد اینکه آیا خودروهای خودران واقعاً برای جاده ایمن هستند ایجاد کرده است.

در ماه آگوست بود که دپارتمان وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا (DMV) به کروز اجازه داد تا سرویس روباتاکسی خود را اجرا کند. با این حال، تصادف وحشتناک در 2 اکتبر، که در آن یک عابر پیاده توسط یک خودروی خودران کروز برخورد کرد؛ مقامات را بر آن داشت تا درباره موضع خود در مورد فناوری خودران تجدید نظر کنند.

جزئیات حادثه روز 2 اکتبر

حوالی ساعت 21:30 – 2 اکتبر 2023 ، راننده یک خودروی معمولی که در حال رانندگی در یکی از خیابان‌های سانفرانسیسکو بود؛ به عابر پیاده‌ای (یک خانم) برخورد کرد و سپس از محل حادثه گریخت. در این لحظه که این خانم که در خیابان روی زمین افتاده بود، یک روبوتاکسی کروز که نمی‌تواند این خانم آسیب‌دیده را تشخیص دهد؛ با آن برخورد می‌کند و حتی مقداری آن را روی زمین می‌کشاند. زمانی که نیروهای اورژانس از راه می‌رسند این خانم را زیر خودرو پیدا می‌کنند.

تصویری از امدادرسانی حادثه 2 اکتبر

موضوع عجیبی که در ارتباط با این حادثه وجود دارد، عدم همکاری کامل شرکت کروز با مسئولین دولتی و قانونی است. به گفته دپارتمان وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا (DMV)، نمایندگان کروز بخشی از ویدیویی که دوربین جلوی خودرو از این تصادف ضبط کرده بود را از بازرسان ایالتی دریغ کردند. DMV گفت: “این فیلم نشان می‌دهد که پس از توقف خودروی کروز،خودرو دوباره شروع به حرکت کرد و این خانم را زیر خودرو کشاند.”

شرکت کروز در چند روز گذشته در واکنش به این حادثه، اعلام کرد که تمام فعالیت‌های بدون راننده خود را در سراسر کشور به حالت تعلیق درآورده است تا روند بررسی‌ها ادامه پیدا کند و اعتماد عمومی را دوباره به دست آورد. این اقدام به دنبال تصمیم DMV ( Department of Motor Vehicles) برای تعلیق مجوزهای خودرانی کروز صورت گرفت.

دادستان شهر سانفرانسیسکو هم، ابراز تاسف کرد و با اشاره به “عواقب جدی ایمنی عمومی” درخواستی برای توقف گسترش تجاری خودروهای بدون راننده در شهر ارائه کرد.

این حادثه و پیامدهای آن بر نیاز به رویکرد افزایشی و محتاطانه تر برای استقرار وسایل نقلیه خودران تاکید کرده است. یکی از متخصصان قوانین خودروهای خودران، بر اهمیت آزمایش کامل و مراحل افزایشی قبل از شروع فعالیت رسمی این وسایل نقلیه در مناطق شهری پرجمعیت تاکید کرد.

گزارشات ناقص!

گزارش ناقص حوادث از دیگر موارد نگران کننده است. بر اساس برنامه خودروهای خودران DMV، شرکت‌ها فقط موظفند تصادفات مربوط به خودروهای خودرانی را که در حالت تست قرار دارند را به صورت عمومی گزارش کنند. بنابراین، اگر در زمانی که یک شرکت به عنوان یک سرویس تجاری فعالیت می کند، حادثه ای رخ دهد، شرکت مجبور نیست آن را به‌عنوان «گزارش تصادف خودروی خودران» به‌طور عمومی گزارش کند!

 

این عدم گزارش دهی منسجم و فقدان مقررات فدرال روشن برای وسایل نقلیه خودران، سؤالاتی را در مورد شفافیت و پاسخگویی ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های ایالات متحده در درجه اول به داده‌های گزارش شده توسط خود شرکت‌ها متکی است.

با حرکت رو به جلو، اجماع فزاینده ای وجود دارد که تنظیم کننده ها باید استانداردهای واضح تری را برای فناوری خودران ایجاد کنند و برای اطمینان از ایمنی وسایل نقلیه خودران در جاده های عمومی با یکدیگر همکاری کنند. فاجعه اخیر مربوط به وسیله نقلیه خودران کروز به عنوان یک یادآوری آشکار است که راه حمل و نقل کاملاً مستقل ممکن است طولانی تر و پیچیده تر از حد انتظار باشد.

 

2) راه‌اندازی رسمی Uber خودران

اوبر روز در روزهای گذشته با معرفی رسمی خودروهای خودران Waymo به سرویس مسافربری خود در فینیکس، گام مهمی به سمت حمل و نقل خودران برداشت. این اقدام در نتیجه مشارکتی است که در ماه می بین Uber و Waymo، اعلام شد.

اهالی فینیکس اکنون می‌توانند هنگام سفارش Uber، خودرویی کاملاً خودران را انتخاب کنند که اولین استقرار عمومی خودروهای Waymo در پلتفرم اوبر است. فینیکس به دلیل موقعیتش به عنوان “بزرگترین منطقه خدماتی کاملا خودران در جهان” به عنوان شهر افتتاحیه انتخاب شد.

تاکسی‌های خودران Uber توسط وسایل نقلیه Waymo ارائه می‌شوند و قیمت آن با سرویس‌های سنتی Uber یکسان خواهد بود. هر دو شرکت Uber و Waymo از حمایت تنظیم‌کننده‌های محلی برای اطمینان از ادغام روان وسایل نقلیه خودران در اکوسیستم حمل و نقل برخوردار شده اند.

سهام اوبر در روز اعلام این خبر بیش از 4 درصد کاهش یافت که نشان‌دهنده پویایی پیچیده بازار پیرامون ادغام فناوری خودران در خدمات مسافربری است. با این حال، استقرار مستقیم خودروهای Waymo در Phoenix نشان دهنده فصل جدیدی در سفر به سمت حمل و نقل خودران است.

 

سپاس از همراهی شما با خبرنامه چیتاگرام!

Rate this post

دسته‌ها

مشاهده بلاگ

نوشته های مرتبط

اخبار - 18 بهمن 1402

بازدید معاون علمی فناوری ریاست جمهوری از…

به گزارش رسانه چیتاگرام، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، دکتر دهقانی فیروزآبادی، روز چهارشنبه 18 بهم…

ادامه مطلب...

0 اشتراک گذاری

خبرنامه - 1 آذر 1402

مدیر کروز استعفا داد! روز یکشنبه 19 نوامبر مدیرعامل شرکت کروز جنرال موتورز، کایل وگت، یک روز پس از عذرخواهی از کارکنان شرک…

ادامه مطلب...

0 اشتراک گذاری