چیتاگرام

در حال بارگذاری...

ثبت نام

خبرنامه - 13 آبان 1402

خبرنامه شماره بیست و یک | هفته دوم آبان‎‌ماه 1402

1. استقرار سیستم پیشرفته کمک راننده در سراسر چین تا پایان 2024

 

Xpeng Motors، سازنده خودروهای برقی چینی، با سیستم پیشرفته کمک راننده خود (ADAS) که به نام X NGP (NGP = Navigation Guided Pilot) شناخته می‌شود، خود را آماده می‌کند تا تجربه رانندگی را متحول کند. این فناوری نوآورانه قرار است در سرتاسر چین مورد استفاده قرار گیرد و معرفی آن به بازارهای اروپایی نیز در برنامه‌های آینده این شرکت قرار دارد.

سیستم پیشرفته کمک راننده این شرکت، در حال حاضر در پنج شهر بزرگ چین فعال است. این پنج شهر عبارتند از پکن، شانگهای، گوانگژو، شنژن و فوشان. این شرکت برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای گسترش فعالیت‌های خود دارد؛ یکی از این اهداف، هدف گنجاندن 20 شهر دیگر از چین تا پایان سال جاری است. پس از تحقق این هدف، مجموعه‌ای از مدل‌های Xpeng، از جمله P7، G9، P5 و G6، دارای قابلیت حرکت مستقل در این مناطق شهری با استفاده از X NGP خواهند بود.

City NGP، نسخه پیشرفته X NGP، به دلیل توانایی آن در اجرای مانورهای رانندگی پیچیده، با نرم افزار کامل خودران (FSD) تسلا مقایسه می‌شود. این تونایی‌ها شامل پیمایش در تقاطع‌ها، اجتناب از برخورد با موانع، پاسخ به علائم راهنمایی و رانندگی، چرخش درست و بجا و موارد مشابه دیگر است. قابلیت های City NGP توسط شبکه عصبی یادگیری عمیق XNet پیشرفته Xpeng و هوش مصنوعی و سیستم داده حلقه بسته اختصاصی آن تامین می‌شود. این فناوری به سیستم اجازه می‌دهد تا اطلاعات تجربی خود را جمع آوری کرده و از تجربیات رانندگی در دنیای واقعی بیاموزد؛ و درنهایت پوشش خود را گسترش داده و قابلیت های خود را افزایش دهد.

Xpeng چشم‌اندازی بسیار شبیه به تسلا دارد که آن “دستیابی به رانندگی کاملاً مستقل” است. در حالی که تسلا برای رویکردی فقط بینایی به شدت به دوربین‌ها و پردازش شبکه عصبی متکی است؛ Xpeng همسو با بسیاری از شرکت های دیگر در فضای رانندگی خودران، قصد دارد با استفاده از مجموعه‌ای از حسگرها، از جمله دوربین، رادار و لایدار این کار را انجام دهد. این شرکت اخیراً در جریان رویداد سالانه روز فناوری خود در گوانگژو از اجزای معماری کلیدی خود رونمایی کرد؛ یکی از این موارد Xbrain است که درک فضایی و زمانی را تسهیل می‌کند؛ همچنین مورد دیگر Xplanner است که در واقع یک سیستم برنامه‌ریزی و کنترل مبتنی بر شبکه‌های عصبی با هدف امکان یادگیری، تفکر و تصمیم‌گیری شبیه‌تر به انسان است.

به طور همزمان، Xpeng در حال گسترش محصولات خود به بازارهای اروپایی با تمرکز بر کشورهایی مانند آلمان، فرانسه و بریتانیا است. این حرکت استراتژیک با مجموعه ای از چالش‌های خاص خود همراه است؛ که یکی از مهمترین آنان، مقررات حفاظت از داده ها در اروپا است.

اروپا در حال تبدیل‌شدن به یک میدان جنگ رقابتی برای تولیدکنندگان خودروهای برقی چینی است که بخشی از آن به دلیل یارانه‌های دولتی است که نگرانی‌های مربوط به رقابت ناعادلانه را در چشم اتحادیه اروپا افزایش داده است.

علی‌رغم چشم انداز پیچیده، Xpeng همچنان متعهد به معرفی محصول NGP خود در اروپا تا پایان سال 2024 است و برای هماهنگی کامل با مقررات اروپایی اطمینان تلاش می‌کند. تعهد این شرکت به پیشبرد مرزهای ADAS و فناوری رانندگی خودران، آن را به عنوان یک بازیگر کلیدی در آینده نوآوری خودرو قرار می‌دهد.

 

 

2. خودروهای خودران سطح سه در قطر

 

وزارت حمل و نقل قطر در حال برداشتن گام‌های مهمی برای پایه‌گذاری وسایل نقلیه خودران سطح 3 است که نقطه عطفی در سفر به سمت خودروهای خودران است. این خودروهای خودران که به عنوان خودران مشروط شناخته می‌شوند، می‌توانند در اکثر شرایط رانندگی خودران را انجام می‌دهند؛ اما راننده همواره باید آماده به دست گرفتن کنترل خودرو در شرایط خاص باشد. خودرانی سطح 3 در درجه اول وظایفی مانند سفرهای طولانی بزرگراه را هدف قرار می دهد؛ جایی که حرکت‌های پیچیده شهری وجود ندارند.

این ابتکار با استراتژی وسایل نقلیه خودران که اخیراً توسط وزارت حمل و نقل قطر معرفی شده است، مطابقت دارد که هدف آن ارائه سیستم های حمل و نقل هوشمند و سازگار با محیط زیست در این کشور است. به عنوان بخشی از این استراتژی جامع، این وزارتخانه قرار است مقرراتی را در مورد شرایط و ضوابط استفاده از وسایل نقلیه خودران در قطر طی پنج سال آینده وضع کند.

برای اطمینان از ادغام ایمن و موثر وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) در اکوسیستم حمل و نقل، وزارتخانه به طور جدی مشخصات فنی و استانداردهای ایمنی خودروهای برقی را با همکاری نهادهای نظارتی مربوطه بررسی می‌کند. به عنوان بخشی از این تلاش، وزارتخانه همچنین در حال راه اندازی یک مرکز اختصاصی برای بازرسی و تایید انطباق با مشخصات خودروهای الکتریکی همراه با صدور گواهی‌های تایید لازم است.

حرکت به سمت وسایل نقلیه خودران سطح 3 و ارتقای وسایل نقلیه الکتریکی نشان دهنده یک جهش رو به جلو در افزایش ایمنی، کارایی و پایداری حمل و نقل در قطر است. تعهد وزارت حمل و نقل به این پیشرفت‌ها نشان دهنده تعهد آن به آینده روشن و پیشرفته برای زیرساخت‌های حمل و نقل کشور است.

 

 

3. راه‌اندازی اولین مسیر تجاری کامیون های بدون راننده توسط Aurora

 

Aurora Innovation  با افتتاح اولین مسیر تجاری خود برای کامیون‌های بدون راننده که شهرهای شلوغ دالاس و هیوستون را به هم متصل می‌کند، رشد قابل توجهی در صنعت حمل و نقل خودران داشته است. این حرکت با ایجاد یک ترمینال حمل و نقل تجاری در هیوستون پشتیبانی می‌شود و زمینه را برای برنامه‌ریزی‌های تجاری در سال 2024 فراهم می‌کند.

آرورا با تعهد به انجام عملیات شبانه روزی در پایانه های خود پا را فراتر گذاشته است و به این امکان را فراهم می‌کند که بیش از 75 بار تجاری را برای خودروهای خودران سنگین پشتیبانی کند.علاوه بر پایانه‌های آنلاین، Aurora از مراکز فرماندهی متشکل از کارشناسانی استفاده خواهد کرد که ناوگان را نظارت و هدایت می‌کنند و از ایمنی و کارایی عملیات حمل و نقل بدون راننده اطمینان حاصل می‌کنند.

حرکت پیشگامانه آرورا به دنیای حمل و نقل خودران به ویژه در زمانی که تحقیقات فدرال در مورد واحد خودروی خودران کروز ادامه دارد، قابل توجه و ارزشمند است. (ماجرای تعلیق مجوزهای خودرانی کروز را از اینجا بخوانید)

این شرکت با غول‌های صنعتی مانند Uber Technologies، Toyota، Volvo  و PACCAR  همکاری کرده است و درعرصه نوآوری حمل و نقل دارای سابقه است.

 

سپاس از اینکه همراه خبرنامه چیتاگرام بودید!

5/5 - (1 امتیاز)

دسته‌ها

مشاهده بلاگ

نوشته های مرتبط

اخبار - 18 بهمن 1402

بازدید معاون علمی فناوری ریاست جمهوری از…

به گزارش رسانه چیتاگرام، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، دکتر دهقانی فیروزآبادی، روز چهارشنبه 18 بهم…

ادامه مطلب...

0 اشتراک گذاری

خبرنامه - 1 آذر 1402

مدیر کروز استعفا داد! روز یکشنبه 19 نوامبر مدیرعامل شرکت کروز جنرال موتورز، کایل وگت، یک روز پس از عذرخواهی از کارکنان شرک…

ادامه مطلب...

0 اشتراک گذاری