چیتاگرام

در حال بارگذاری...

ثبت نام

خبرنامه - 6 اسفند 1401

خبرنامه شماره چهار | هفته دوم اسفند ماه

سخت‌افزار جدید رانندگی خودران تسلا

به تازگی برخی رسانه‌ها و منابع اطلاعاتی از جدیدترین سخت‌افزار رانندگی خودران تسلا منتشر کرده‌اند و ادعا کرده‌اند دارند این اطلاعات را مخفیانه منتشر می‌کنند.

تسلا قبلاً مدعی شده بود که تمام خودروهای تسلا که از سال 2016 به بعد تولید شده‌اند (نسل سوم سخت‌افزار رانندگی خودران تسلا)، با به‌روزرسانی های نرم‌افزاری ویژگی‌های خودرانی را دریافت خواهند کرد و نیازی به به‌روزرسانی سخت‌افزاری نخواهند داشت. از این جهت این به روزرسانی سخت‌افزاری دارندگان خودروهای تسلا را نگران کرده است؛ امّا ایلان ماسک ادعای گذشته را تایید کرده و گفته است که قصد دارد به وعده‌های خود درمورد سخت افزار نسل سوم (HW3) عمل کند و نسل جدید سخت‌افزار (HW4) فقط عملکرد سیستم را ارتقا خواهد داد.

در این سخت‌افزار جدید، از همان NVMe 256 گیگابایتی و RAM 16 گیگابایتی استفاده شده است. هسته‌های CPU از 12 هسته، به 20 هسته (5 دسته 4 هسته‌ای) افزایش یافته و کلاک آن در حالت ماکزیمم 2.35 گیگاهرتز است؛ نکته قابل توجه این است که CPU بر پایه Exynos سامسونگ است.

در بخش ورودی‌ها، 12 ورودی سنسور دوربین قرار گرفته‌اند؛ این درحالی است که تاکنون خودروهای تسلا 8 سنسور دوربین داشتند. البته گفته می‌شود یکی از این 12 ورودی درواقع “یدکی” است؛ اما با این حال بازهم شاهد یک ارتقا هستیم که البته می‌تواند برای دارندگان نسخه‌های قبلی کمی نگران کننده باشد چون به‌نظر می‌رسد خودروهای تسلا نقاط کوری داشته‌اند که قرار است از این به بعد پوشش داده شود.

 

مسیریابی هوشمند پورشه به کمک هوش‌مصنوعی

پورشه همواره یک خودروساز متفاوت بوده و خودروهای آن تجربیات خاصی را تاکنون آفریده است. اپلیکیشن ROADS در اواخر سال 2018 توسط پورشه بوجود آمد. این اپلیکیشن برای خلق یک سفر رویایی و به‌یادماندنی توسعه یافت.

سازنده این برنامه می‌گوید: به عنوان یک راننده پرهیجان، معتقدم برای یک سفر رویایی سه چیز لازم است؛ خودرو مناسب،زمان مناسب و مسیر مناسب. خودروی مناسب معمولاً فراهم می‌شود اما یافتن گزینه مناسب برای موارد بعدی کار راحتی نیست. برای همین تصمیم گرفتم ابزاری ارائه کنم تا به افراد کمک کند متناسب با زمانشان در مسیر رویایی‌شان به مسافرت بپردازند.

این اپلیکیشن که در حال حاضر 180هزار کاربر دارد؛ به‌تازگی به‌روزرسانی شده است و می‌تواند به کمک هوش‌مصنوعی مسیر رویایی شما را پیشنهاد دهد! هوش مصنوعی مسیر مناسب را بر اساس عوامل مختلفی مانند پیچ‌های جاده، توپوگرافی، ویژگی‌های چشم‌انداز یا نقاط دیدنی هیجان‌انگیز پیشنهاد می‌دهد.

در واقع تفاوت اصلی این برنامه با برنامه‌های مسیریابی در این است که معمولاً مسیریاب‌ها کوتاه‌ترین و یا خلوت‌ترین مسیر را انتخاب می‌کنند؛ اما ROADS به شما این انتخاب را می‌دهد که پرچالش‌ترین و یا خوش‌منظره‌ترین مسیر را انتخاب کنید.  و جالبتر اینکه برای استفاده از ROADS نیازی به داشتن خودروی پورشه ندارید؛ کافیست خودروی شما به CarPlay مجهز باشد.

 

باربری خودران در فرودگاه

Auto-Dolly و Auto-DollyTug حمل‌کننده بار بدون راننده هستند. اولی یک ربات خودران و دومی یک خودرو باربری خودران هستند که توسط شرکت بریتانیایی Aurrigo طراحی و ساخته شده‌اند. آنها چمدان‌ها و بارها را از محل مسافران به هواپیماها منتقل کرده و در قسمت بارهای هواپیما قرار می‌دهند. Auto-Dolly که یک ربات است می‌تواند موانع و افراد را در مسیر تشخیص دهد و براساس آنها حرکت خود را کنترل کند.

هنگامی که این خودرو به هواپیما می‌رسد، بازوهای مکانیکی آن، محفظه بار را (که شامل بارهای مسافران است) روی نقاله بارگیری قرار می‌دهد تا در هواپیما قرار گیرد.

از طرفی Auto-DollyTug یک خودروی الکتریکی بدون راننده است  که می تواند در حالت دستی توسط یک راننده انسانی کنترل شود. این خودرو می تواند 1.5 تن را حمل کند و 7.5 تن دیگر را یدک بکشد؛ این مزیت این خودرو نسبت به هم‌نوعان خودش است.  زیرا هم‌نوعان این خودرو فقط قابلیت یدک کشیدن را دارند.

خبر جالبی که وجود دارد این است که اخیراً فرودگاه چانگی سنگاپور که یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های حمل‌ونقل در آسیا است، قرارداد همکاری چند ساله‌ای را با این شرکت امضا کرده است؛ و قرار است Auto-Dolly و Auto-DollyTug را توسعه و آزمایش کند.

سپاس از اینکه تا انتهای خبرنامه، همراه چیتاگرام بودید!

5/5 - (1 امتیاز)

دسته‌ها

مشاهده بلاگ

نوشته های مرتبط

اخبار - 18 بهمن 1402

بازدید معاون علمی فناوری ریاست جمهوری از…

به گزارش رسانه چیتاگرام، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، دکتر دهقانی فیروزآبادی، روز چهارشنبه 18 بهم…

ادامه مطلب...

0 اشتراک گذاری

خبرنامه - 1 آذر 1402

مدیر کروز استعفا داد! روز یکشنبه 19 نوامبر مدیرعامل شرکت کروز جنرال موتورز، کایل وگت، یک روز پس از عذرخواهی از کارکنان شرک…

ادامه مطلب...

0 اشتراک گذاری