چیتاگرام

در حال بارگذاری...

ثبت نام

مقالات تخصصی - 3 خرداد 1401

پروژه های فعلی تسلا (قسمت1)

در این مطلب، تعدادی از مهم ترین پروژه های فعال شرکت تسلا در زمینه­ هوش مصنوعی را بررسی میکنیم. در حال حاضر، تسلا برای پروژه های زیر، نیروی متخصص استخدام میکند.

1- تراشه­ FSD(Full Self Driving)

همان طور که میدانید، پیاده سازی الگوریتم های هوش مصنوعی برای رانندگی خودرو، نیاز به توان پردازشی بسیار بالایی دارد. بر خلاف دیگر شرکت های فعال در این زمینه، تسلا این سخت افزار را از شرکت های دیگر چون Nvidia و Intel نمیخرد، بلکه خود، آن را تولید میکند. بدین ترتیب، این امکان را دارد که سخت افزار را با توجه به نرم افزاری که تولید میکند، از لحاظ مصرف انرژی و عملکرد، بهینه کند. این محصول، به عنوان سخت افزار خودرانی، تقریبا در همه خودرو های تولیدی تسلا حضور دارد. این پروژه میتواند برای مهندسان برق و سخت افزار، جذاب و البته چالش برانگیز باشد!

2- تراشه­ Dojo

شبکه های عصبی مورد استفاده در خودرو های خودران، نیاز به آموزش دارند. آموزش آن ها نیاز به سخت افزار های بسیار قوی دارد تا یادگیری در کوتاهترین زمان ممکن انجام شود. امروزه چندین روز یا چندین هفته زمان میبرد تا شبکه های عصبی بزرگ با سخت افزار های قوی آموزش ببینند.

در این بخش هم تسلا سخت افزار آموزش مخصوص به خود را طراحی کرده است که Dojo نام دارد. جالب است بدانید که در این پروژه از مهندسان مکانیک برای طراحی سیستم های کنترل دمای چیپ ها استفاده میشود.

3- شبکه های عصبی

سیستم خودران تسلا برای درک محیط از طریق سنسور ها و کنترل خودرو از شبکه های عصبی استفاده میکند. این شبکه ها اشیا را تشخیص میدهند، فاصله آن ها را محاسبه میکنند و  مسیر حرکت آن ها را تخمین میزنند. علایم راهنمایی را میبینند و مطابق آن ها، مسیر حرکت و سرعت را کنترل میکنند. تسلا از 48 شبکه­ی عصبی متمایز که برای کاربرد های مختلف اند به صورت همزمان استفاده میکند و در هر زمان این شبکه ها 1000 پیشبینی در مورد متغیر های حیاتی برای رانندگی اجام میدهند. برای بهبود روز به روز این شبکه ها به متخصصان هوش مصنوعی نیاز است.

5/5 - (1 امتیاز)

دسته‌ها

مشاهده بلاگ

نوشته های مرتبط

اخبار - 18 بهمن 1402

بازدید معاون علمی فناوری ریاست جمهوری از…

به گزارش رسانه چیتاگرام، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، دکتر دهقانی فیروزآبادی، روز چهارشنبه 18 بهم…

ادامه مطلب...

0 اشتراک گذاری

خبرنامه - 1 آذر 1402

مدیر کروز استعفا داد! روز یکشنبه 19 نوامبر مدیرعامل شرکت کروز جنرال موتورز، کایل وگت، یک روز پس از عذرخواهی از کارکنان شرک…

ادامه مطلب...

0 اشتراک گذاری